onsdag 10 april 2013

Mitt nya ekoliv!

Mitt nya ekoliv går framåt!

Bilden nedan visar inköpet från igår när jag var och handlade på Coop. 


Lustigt ändå att känslan efter man har handlat kan skilja sig såpass mycket! När jag åkte från affären igår kändes det bra, jag kände att med all rätta kunde ha gott samvete över de produkter jag köpt! 

Visst är det tråkigt att prisskillnaden i vissa fall är väldigt stor mellan ekologiska produkter och de som inte är det. Egentligen tycker jag inte att vi skulle behöva välja! Jag anser att det borde vara en självklarhet att inte behöva få i sig rester av bekämpningsmedel, att kalvarna får dricka mjölk och inte mjölkersättning samt att de får vara i nära kontakt med mamman de första dygnen. Nu är det ju tyvärr inte så... 

Coop har varje vecka Veckans ekologiska vara och det har jag nu börjat tänka mer på. Bananer äter våra barn väldigt mycket och det mättar bra så det köper jag oavsett pris, men Kiwi är denna veckans ekologiska vara med bra pris på Coop Bäckebol och då passade jag på ett köpa ett par. Och Änglamarks saft hade de också kampanj på och vid köp av två stycken rabatterades priset med 13 kronor. Även om jag inte behöver fyra flaskor just nu, så är det ju såklart smart att köpa flera så jag slipper köpa när de sedan säljs för ordinarie pris.

Den som vill handla ekologiskt men ändå hålla kostnaden nere bör köpa säsongens varor samt varor med kampanjpriser - det är otroligt enkelt och smart och du kan spara väldigt mycket på det =)

En liten utstickare:
Gissa om jag blev förvånad när jag var på ICA MAXI i Kungälv förra veckan! Jag skulle bara in och handla lite frukt som vi skulle ha på vägen upp till Rickards mamma. Granny Smith - äpplesorten vi älskar mest, men som tyvärr inte finns som eko på varken Ica Maxi Torslanda, Willys eller Ica i Tuve och inte heller Coop på varken Backaplan eller Bäckebol - den fanns i mängder! De låg så att man kunde plocka själv och jag kunde inte se icke ekologiska granny smith någon annan stans i affären. Äpplena var placerade vid alla andra äpplen - inte som på många andra ställen där man får gå till lilla "eko-hyllan" och plocka fyra päron i förpackning, fyra äpplen i förpackning, fyra apelsiner i förpackning och så vidare. Ett stort plus till Ica Maxi i Kungälv för detta, det är nästan så att jag har lust att åka dit varje gång jag handlar numer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar