måndag 22 april 2013

Olivolja från Ekobutiken.se

Mm, det vattnas i munnen på mig bara jag tänker på den här oljan! Den luktar så otroligt gott, så annorlunda jämfört med andra olivoljor jag använt. Och smaken är helt fantastisk; krämig och med en smak av hasselnöt och brynt smör.


Man kan såklart använda den i matlganingen - när man gör en varm rätt - men man även äta den bara som den är!
Jag har testat mig fram lite för att se vad den passar til. Jag har hittills använt den på dessa sätt;
* i ren pasta - bara för att få pastan lite mindre torr
* i kalla sallader (pasta sallad, grönsakssallad, vitkål- och lökssallad med dijonsenap)
* ringlat över gurka, tomat och andra grönsaker direkt på tallriken
* brett smörgåsen (istället för smör)
* när jag stekt grönsaker lite lätt
* penslat Quornfileer med oljan och sedan citronpeppar på. Ringla över tomaterna som omringar fileerna i formen. In i ugnen 20 min 175grader - MUMS!

Det är Ekobutiken.se har gett mig möjligheten att testa Olivolja Extra Virgin D.O.P. Monte Iblei.
.
Oliver, av sorten Tonda Iblea, plockas för hand och pressas inom några få timmar till en härlig tjock olja och tappas därefter på flaska utan filtrering. Oljan är certifierad D.O.P. Monte Iblei av det italienska jordbruksdepartementet, vilket garanterar att det är en 100 % ren olja av oliver från detta område och att pressning skett utan värme och kemikalier. Oliverna kommer från en och samma fantastiska odling.

Under 2011-2012 har gården erhållit certifikat för ekologisk odling vilket betyder att skördar fr.o.m. maj 2011 kan märkas ekologiskt, även om odlingen har skett helt naturligt även tidigare.

Intressant att veta:
Olivoljans polyfenoler bidrar till att skydda blodfetterna mot oxidativ stress. Den gynnsamma effekten uppnås vid en konsumtion av 20 gram olja per dag. (Enl. EU:s förordning LexUriServ. 432/2012)

Maken min, som annars inte är så förtjust i olivolja, då han ofta tycker att den smakar för mycket, har godkänt olivoljan då den är mild i smaken (och förmodligen för att den smakar brynt smör - han älskar ju smörsmaken *ler*)

Ekobutiken.se sponsrar även till EKOfikats goodiebag och för er som är nyfikna kan jag nämna nyckelordet kakao =)

2 kommentarer:

  1. Skall testa denna, vår olivolja tog precis slut. Vet du om de finns på ICA eller coop?

    SvaraRadera
  2. Ah ok, får kika på hemsidan. Skall kolla coop jag med när jag handlar ikväll :-)

    SvaraRadera