torsdag 23 maj 2013

När man blir glad av att handla mat.

Jag kan ärligt säga att det inte tillhör vardagen att bli genuint glad när jag handlar mat. Visst är det roligt att handla god mat, skönt att vara i affären utan varken man och barn, men shoppingen idag gjorde mig riktigt glad och efterlämnade en underbar känsla!

Handlade som vanligt tidigare idag; plockade bananer, grape, potatis, citroner, morötter, fil, mjölk och skulle bara plocka toapapper för att sedan gå till kassan. På vägen ner mot kassan ser jag att två män håller på och plockar upp en massa saker, kikar lite närmre och ser att det är massor av produkter från Kung Markatta.  Sken direkt upp och kunde inte låta bli att uttrycka min glädje över att Coop på Backaplan ÄNTLIGEN tar in lite mer ekologiska produkter. Den ene mannen tog åt sig äran och jag berättade om Coop-butiken i Sisjön där de öppnat ett Green Room (vilket jag skrev om här). Samme man tog åt sig äran även åt green room i Sisjön men menade på att det tyvärr inte kommer bli lika mycket på Coop Backaplan. Själv anser jag att man måste börja någon stans och tycker att det är en otroligt bra idé!


Kände att jag var lite i vägen när jag ville kolla på precis alla produkter, samtidigt som de höll på att plocka upp,... men fick plockat tre produkter i alla fall.



Jordnötssmör - mmmh, jag blev sååå sugen på att göra snickers när jag såg det. Plockade genast en burk, funderade snabbt på om vi hade tillräckligt med kokos, sirap, socker, vaniljsocker, choklad och corn flakes hemma. Kom fram till att det enbart var choklad och jordnötssmör som behövdes!

Skogshallonsylt - TACK Kung Markatta!! Har den senaste veckan varit upprörd över att Änglamark har citronsyra i sin hallonsylt. Både ekologisk drottningssylt och pannkakssylt köper jag från Torfolk Gård men ingen mataffär jag varit i har deras hallonsylt. Och inget annat märke har varit utan citronsyra... När jag idag såg Kung Markattas Skogshallonsylt tittade jag snabbt på innehållsförteckningen och drog en suck av lättnad. Nu behöver maken (som enbart gillar hallonsylt) inte få i sig citronsyra från sylten längre!

Kikärtor brukar jag köpa från Saltå Kvarn och har även testat Willys egna eko-märke. Kände dock idag att jag ville stötta Kung Markatta och därför blev det kikärtor därifrån =)

På vägen hem ringde jag till maken för att berätta. Det kändes inte riktigt som att han delade min glädje, men det gjorde mig inte ett dugg - jag var upprymd och genuint glad!

1 kommentar:

  1. Hahahahaha, min make hade troligtvis inte heller delat glädjen. Jag handlar eko, han gör det inte :P

    SvaraRadera