torsdag 9 maj 2013

Nya stekpannor!

Nu är nya stekpannor beställda; en vanlig stekpanna, en pannkakspanna och en mer högre kant - mer wokpanna. Inne på Frapp.se var det riktigt kul att kolla efter stekpannor då det på många stod "Pannan är garanterad fri från PTFE och PFOA!"

Började söka mer på internet och hittade fler sidor som hade stekpannor som garanterat är fria från perflourerade ämnen. Fastnade för ett märke, vid namn de Buyer, och deras Mineral B serie. Saker såsom; Ekologiskt tillverkning, garanterad fria från PTFE och PFOA, 99% rent järn och återvinningsbar var precis vad jag sökte efter!



Jag beställde även nya stekspadar, slevar att röra om exempelvis pasta, pannkaksvändare - allt i rostfritt! 
Det finns så mycket jag vill berätta för er men känner att jag får försöka fokusera på en sak i taget för att inte det ska bli allt för rörigt - plast lämnar vi så länge och fortsätter med stekpannor!

Fick svar på mitt mail till Tefal igår;

Hej Desirée,

Tack för din förfrågan

Nej – våran pannor är inte med Teflon beläggning – men med Tefal beläggning. Tefal och Teflon är två olika märker.



Tefal PTEF-beläggning (min anmärkning på felstavning; PTFE-beläggning) är säker för människor och miljö – Detta symboliseras av Tefal Köksartiklar nya hälso- och miljökrav logotyp som är att finna på alla förpackninger.

- Non-stick beläggningar innehåller inga PFOA (Perfluorooctanic syra) eller PFOS (perfluoroktansulfonat) - "PFOA FREE".
- Non-stick beläggningar innehåller inget bly - "blyfria".
- Non-stick beläggningar fria från kadmium - "kadmiumfri"
- Non-stick beläggningar kan återanvändas - "återvinningsmaterial"

Hoppas detta var svar nog – annars är du välkommen åter.


Det lät ju som ett bra svar, att de skulle vara fri från PFOA och PFOS, men jag som läst en del om PTFE nöjde mig inte riktigt!

På Tefals hemsida har de en del frågor och svar;

"Vad är Tefal beläggningen gjord av och hur säker är den?

Alla Tefal släpp-lättbeläggningar innehåller PTFE (polytetrafluoretylen) som är en plastpolymer med speciella egenskaper. Släpp-lättfinishen utgörs av detta hala material. PTFE består av tetrafluoretylen-molekyler, som innehåller enbart kol och fluor." 

Föreningen mellan kol och fluor blir organisk och kan störa hormoner! PFOA används i PTFE och EU-kommission har konstaterat att PFOA är giftigt, cancerframkallande och reproduktionsstörande. Varför är det inte förbjudet inom EU?!



"Betraktas PTFE som ett ofarligt ämne?

De berörda hälsovårdsmyndigheterna i Frankrike, USA, Japan och andra länder har godkänt användningen av PTFE till köksredskap. PTFE är ett inaktivt ämne som inte reagerar kemiskt på mat, vatten eller rengöringsmedel. Det används ofta inom den medicinska branschen.

OK, så det är godkänt, men det var inte frågan! Frågan är om det är ett ofarligt ämne! Och vad händer med ämnet vid värme?!

"Uppstår det hälsofarliga ångor om köksredskapet av misstag upphettas för mycket?

Observera att alla material som överhettas avger ångor. Ångor från överhettade släpp-lättbelagda köksredskap har ingen negativ inverkan på människor eller husdjur med undantag för fåglar." 


Hmm, okej. Så fåglarna har det negativ inverkan på - ja men då måste det ju vara riktigt nyttigt för människan eller alla andra husdjur?... Eller nä, fåglar dör av teflonförgiftning! Även människor kan bli sjuka av att andas in teflonångor! Det är inte själva plasten som är farlig, utan det som eventuellt släpper från den, exempelvis PFOA. Om man upphettar teflon så frigörs PFOA, så om stekpannan blir riktigt varm så kan man bli exponerad. Hur ser era stekpannor ut? Är de lika fina som när ni köpte dem? Förmodligen inte! Vart har det "avskavda" tagit vägen?..

Det finns ett berg av forskningsrapporter om att PFOA leder till medfödda missbildningar, hormonrubbning, reproduktionsrubbningar, cancer och annat. 


Jag såg förresten ett tyskt program där de värmde upp teflonpannor och menade på att eftersom det inte kom någon synbar rök så var inte teflonpannan farlig, då släppte den inte ifrån sig något! Intressant där är ju att gasen är genomskinlig!! Norska forskare har dessutom värmt upp olika non-stick stekpannor och mätte upp PFOA i gasform vid 189 grader - en  inte ovanlig stektemperatur.

Det jag funderade en del kring igår, innan jag skickade mailet till Tefal och innan jag läste "Den flamsäkra katten", var varför det på vissa stekpannor stod "fria från PTFE och PFOA" - det kändes redan så om att om det finns en stekpanna utan PTFE så är det inte så bra att ha en med PTFE. 

Och som ni förstår av mitt inköp, så drog jag slutsatsen (både av ovan skriven information samt om information i "den flamsäkra katten" och andra källor från internet) att jag verkligen inte vill ha en stekpanna med PTFE!


2 kommentarer: