tisdag 4 juni 2013

Innehåll i matlagningsgrädde!

Matlagningsgrädde - hur många ingredienser ska behövas till det?... Inte mer än en anser jag; grädden självt. Men så är det bevisligen inte!

Det fanns tyvärr ingen ekologisk matlagningsgrädde på ICA MAXI i Sannegården. Tittade på innehållsförteckningen på den jag köpte förr, men slutade när jag läste karragenan (cancerframkallande samt kan störa mag- och tarmkanal). 

Tittade på innehållsförteckningen på tre till men alla innehöll karragenan. En del av dem innehöll en hel del grejjer! 

Lustigt tycker jag - det är ju grädde jag vill ha - från kossan - varför tillsätta en massa annat??

Skånemejeriers matlagningsgrädde var den enda i affären som enbart hade en ingrediens; högpastöriserad grädde.

Skrämmande att man ska behöva kolla på innehållsförteckningen för en sådan produkt, enligt mig är det lika illa som om jag skulle behöva kolla på mjölkförpackningens innehållsförteckning!!

2 kommentarer:

  1. Jag köper aldrig matlagningsgrädde eller annat med en massa jox. Det bästa är att köpa riktig 40% grädde, där är riktiga grejer och inget tillsatt. Bättre att späda ut den själv med vatten eller mjölk om man inte vill ha den så fet. =) Men ja, det är läskigt när man börjar läsa innehållsförteckningar och inser att det man tror är äkta utan tillsatser faktiskt innehåller en massa konstiga ämnen som man aldrig hört talas om...

    SvaraRadera