måndag 8 juli 2013

Eftermiddag i köket

Efter en heldag på IKEA och Freeport igår hämtade vi maken på jobbet, åkte hem och lagade middag. Jag, som ville få gjort massor, satte igång direkt efter middagen var intagen och började med bakandet:

Hönökakor skulle det bli, något jag testade att baka för många år sedan men då misslyckades med, och höll tummarna för att detta recept och mina barns hjälp skulle generera ett bättre resultat.

Medan degen jäste slängde jag ihop en chokladrutesmet.

Tog fram hallon och rörsocker - sylt var nästa projekt:

Medan den kokade knådade jag deg, delade i 10 delar och lät den sedan fortsätta jäsa.

Gjorde ett försök till saft (utan att ha en saftsil..) eftersom jag hade plockat en del rabarber hos mamma. Det blev saft av rabarber, björnbär och päron.

En bytta sylt och en flaska saft klara;

Kavlade ut degen, Tindra och Tristan fick nagga dem med en gaffel, och sedan åkte de rakt in i ugnen.
Resultatet blev perfekt;


Sedan var det dags att diska och städa iordning köket efter allt bakstök - alltid lika tråkigt *ler*

1 kommentar:

  1. Vad duktig du är!

    Sv: Vi tog ett kvällsdopp i Sillvik. Loppisen är Emmaus stora på Backaplan

    SvaraRadera