måndag 8 juli 2013

Baka eget korvbröd - recept!

Tänkte dela med mig av receptet på korvbröd som jag gjorde för ett tag sedan - otroligt enkelt och väldigt goda!

20 st

Ingredienser:
50 g jäst
5 dl vatten eller mjölk (jag tog 2,5 dl vardera)
2 msk olja
1 tsk salt
ca 1 1/2 liter vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Värm vatten/mjölk samt olja till 37 grader och lös sedan upp jästen i degspadet. Tillsätt salt och det mesta av mjölet. Arbeta kraftigt tills degen släpper bunkens kanter.

Strö över ett tunt lager mjöl. Täck med bakduk och låt jäsa 30 minuter.

Lätt mjölad arbetsbänk. Knåda degen med resten av mjölet. Dela i 20 lika delar. Rulla i handen till korvbrödslängd.

Lägg på bakplåtspapper med lagom avstånd, tror jag hade tio på varje plåt. 
Låt jäsa under bakduk 30 minuter. 

Grädda bröden mitt i ugnen i 250 grader, 8-10 minuter.
Låt kallna under bakduk på galler och skär sedan "korvsnittet".

Vill man ha lite grövre bröd kan man exempelvis byta ut 1/3 av mjölet mot grahamsmjöl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar