tisdag 20 augusti 2013

Morgonens tankeställare



Stod och gjorde i ordning mig i badrummet, Tindra satt på toa när hon utbrister:
"Mamma, varför använder du den där (ögonfransböjaren)?"
Jag: Ögonfransböjaren? Jag använder den för att böja ögonfransarna, jag tycker att det blir lite finare då.
Tindra: Men,..(paus) vem har sagt till dig att det är fint?
Jag: Öhh,..vad menar du Tindra?
Tindra: Vem har sagt att man ska böja ögonen? Jag förstår inte varför du använder böjaren, du är ju fin ändå mamma.

Min underbara lilla dotter, så klok <3
Varför använder jag egentligen en ögonfransböjare?? Det enda svaret jag har är för att jag tycker att det är fint med mer böjda fransar. Varför tycker jag att det är fint? För att jag blev "indoktrinerad" att det var fint när jag var yngre och läste Frida, Okej och alla andra tjejtidningar,..

Frågorna fyllde mitt huvud; Vad fyller böjda ögonfransar för funktion? Vad är sannolikheten för att någon annan ens skulle lägga märke till om jag har böjda ögonfransar eller ej en vanlig dag som denna?... Och att komma med ursäkten "Jag gör det inte för någon annan, jag gör det för mig själv" duger inte i detta fall, vänligen förklara varför du gör det för dig själv? Underlättar böjda ögonfransar dagen för mig - nej! Har jag lättare att utföra mitt jobb med böjda ögonfransar - nej! Känner jag mig snyggare med böjda ögonfransar - JA! Vad lär jag min dotter nu?? 

2 kommentarer:

  1. Vet du Désirée att jag sminkar mig ytterst sällan till vardags och ändå får jag höra nästan varje dag att tjejerna vill ha läppstift när vi ska till dagis. Det är så mycket runt om som påverkar våra små barn, tyvärr. Fast så var det ju när vi var små med.

    Tindra är klok. du är vacker utan spackel. kram

    SvaraRadera
  2. Jag är superdålig på att använda make-up! Aldrig på vardagar, kanske beror på att jag sitter ensam på mitt jobb, haha!
    Vi fylls varje dag av propaganda om hur vi bör se ut! Svårt att förklara för våra barn att vi duger som vi är, men ändå vill känna oss extra fina ibland!
    Kram!!

    SvaraRadera