torsdag 5 september 2013

Äppelmos en torsdagskväll

Våra underbara grannar, som härom veckan frågade om vi ville ha plommon som de fått, hade igår kommit över med äpplen. Igår kom jag hem så sent att jag inte hann göra något med dem men idag fick jag tummen ur!

Äpplemos fick det bli =)


1 kg äpplen
1/2 dl vatten 
6 dl socker

Skalade äpplena och tog bort kärnor och delade dem i mindre bitar. La i kastrull med kallt vatten så att de ej skulle bli bruna. När allt var klart hällde jag ur vattnet, hällde i 1/2dl vatten och lät koka upp. Kokade ett par minuter på svar värme, tills de blev mjuka. Hällde i socker, rörde om och lät koka upp igen. Allt ner i mixen, mixa bara snabbt. Klart att hälla ner i rena glasburkar!


1 kommentar:

  1. Åh så gott med hemmagjort äpplemos - önskar att jag hade lika givmilda grannar. ;-) KRAM

    SvaraRadera