söndag 15 september 2013

Hemmagjord müsli

Frukosten idag bestod av nygjord müsli! Fick ett recept från en kollega på jobbet som jag ändrade om lite efter egna önskemål. Blev otroligt gott och jag tror aldrig jag köper köpa torr och tråkig müsli mer!


På Coop bäckebol hade de tagit in 750grams påsar från BioFood med olika sorters nötter. Kilopriset låg för de flesta produkter under de små påsarna (150 gram) från Änglamark och Kung Markatta =)

Recept:
2 dl mandlar
2 dl hasselnötter
2 dl pumpafrön
1 dl sesamfrön
1 dl kokosflingor
2 dl havregryn
1 msk kanel
1 tsk kardemumma 
1 tsk kanel
0,5 dl kokosolja/kokosfett
1 dl gojibär
1 dl russin

Hacka nötterna (jag använde mixern och mixade bara en liten kort stund). Blanda alla torra ingredienser - utom russin och gojibär - i en skål. Tillsätt kokosfettet och rör om. Strö ut på en plåt och grädda mitt i ugnen i 20 minuter, rör om då och då. Låt sedan svalna på plåten en stund innan russin och gojibär tillsätts - klart att hälla upp i byttor.

Snacka om skillnad i smak jämfört med tex. änglamarks müsli. Kommer definitivt göra om denna müsli igen och tänkte då även ha i solroskärnor och kanske kardemumma istället för kanel. Man kan ju även torka till exempel hallon eller blåbär och blanda i müslin. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar