söndag 15 september 2013

Hönökakor

Idag var det återigen dags att baka hönökakor. De är så otroligt goda att det i princip är det enda brödet vi äter hemma numer *ler*

Hade en del grahamsmjöl kvar i skafferiet som jag ville göra slut på och använde därför grahamsmjöl i en av de två satserna med hönökaksdeg. 


Hönökakor tar lite tid att göra men det är verkligen värt det! Speciellt nu när jag har två plåtar samtidigt i ugnen, varmluft - då tar själva gräddningen hälften så lång tid. 

Här nedan kommer receptet om någon vill ha =)

50 g jäst
100 gram smör
1 liter mjölk
1/2dl ljus sirap
1 msk salt
1 msk malda brödkryddor (jag använder bara kardemumma)
3 liter vetemjöl

Sula ner jästen i en bunke. Smält smör, tillsätt mjölk och värm till 37grader. 
Lös upp jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av spadet, sirap, salt och brödkryddor. Blanda i det mesta av mjölet. Arbeta degen blank och smidig. Låt jäsa under bakduk 30 minuter. 

Ta upp degen på arbetsbänken och knåda den väl med resten av mjölet. Dela i jämnstora bitar (jag väger dem, 290gram styck). Låt bitarna jäsa under bakduk i 25 min. 

Kavla ut till jämnstora kakor, cirka 30cm i diameter. Lägg på smorda plåtar eller på bakplåtspapper. Nagga med gaffel eller brödnagg. 

Grädda mitt i ugnen i 275 grader i cirka 5 min. Själv har jag två plåtar i ugnen, varmluft på och vänder på dem efter 2,5 minuter. 
Låt svalna under bakduk på galler. 

Fryser in alla efter att ha delat dem på hälften och tar fram cirka 10 min innan de ska ätas - MUMS =)

(Tog 1 liter grahamsmjöl och 2 liter mjöl i den sats där jag testade med grahamsmjöl. Grövre konsistens, lite mer mättande men väldigt goda dem med)

1 kommentar:

  1. Gud va gott ! det är mitt favvo bröd,
    men jag har aldrig testat att baka det själv !
    Kram

    SvaraRadera