onsdag 30 oktober 2013

Recept på linsbiffar

Då jag fått förfrågan om recept på min fars underbara linsbiffar delar jag nu med mig av detta;
Skölj 3 dl gröna linser - Koka linserna i 20-30 min beroende på önskan om tuggmotstånd.
* 2 st morötter
* 1/2 stor gul lök
* 2 st vitlöksklyftor
* 1 msk salt (gärna havssalt)
* 1 msk svartpeppar (gärna nymald)
* Om så önskas: Ta 1/2 tsk chilipulver (ger lite starkare smak) eller
finhacka färska pepperoni och blanda i (godare smak).
* 1,5-1,75 dl sojamjöl (även vetemjöl går bra)
Några msk kinesisk mörk soyasås, mushroom.

Finhacka morötter och lök, häll i en skål och pressa  i vitlöksklyftorna. Mosa linserna med en gaffel, ju mer du mosar desto mindre tuggmotstånd och tvärtom. Häll i salt, svartpeppar, eventuellt chilipulver/pepperoni
Blanda ihop alla ingredienserna och vid behov, tillsätt vatten (det går utmärkt att använda vattnet som linserna kokat i). Smeten skall vara ganska blöt.

Sätt ugnen på 250° C och stryk lite rapsolja i en långpanna alternativt använd bakplåtspapper.
Portionera ut lagom stora klickar smet och forma dessa till burgare. Smeten räcker till 12-15 st.
Tips: 12 st hamburgare får plats i en normalstor långpanna.
Grädda burgarna i ca 15 minuter. OBS! skall ej vändas.

Tips: Låt burgarna svalna på tallrikar och placera dessa tallrikar inne i frysen ett par timmar (styckinfrysning). 
Ta sedan fram tallrikarna och placera burgarna i en större bytta för att sedan frysas in igen - detta för att de inte ska kladda ihop i varandra när de fryses.

Tips: När jag och min far hade gjort dessa biffar ett antal gånger ville vi effektivisera och sågade därför av botten på ett decilitermått, så att det blev handtaget och cirka 1,5 cm kvar. Det blev efter det väldigt mycket enklare att göra runda och lika stora biffar. Hur man ska göra om man inte har plast-decilitermått hemma har jag ännu inte kommit på, tipsa gärna om ni kommer på något bra =)

3 kommentarer:

  1. Pepparkaksformar! Då kan ju formen varieras i oändlighet! Jag ska testa ditt recept!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jösses, varför har jag inte tänkt på det?! Haha, tack för tipset =)

      Radera