tisdag 5 november 2013

Steviaströ från SweetLeaf

I Loppi blogbag som jag fick hem för ett tag sedan fick jag ju bland annat SweetDrops Stevia med chokladsmak från SweatLeaf - en produkt jag blev positivt överraskad av på grund av det ekologiska stevia-extraktet samt det låga antalet ämnen i innehållsförteckningen.

Nu har jag även fått möjlighet att testa Steviaströ från SweetLeaf som går att finna i lifebutiken


Steviaströ är ett sötningsmedel som är 8 gånger sötare än socker - något som fick mig att spärra upp ögonen. Kommer ihåg det jag läst om att man tillsätter andra ämnen än socker i livsmedel (tex. aspartam), som är flera gånger sötare än socker, bland annat för att utveckla ett beroende hos konsumenten. Men sedan tänkte jag en gång till och insåg att det med andra ord går åt otroligt mycket mindre steviaströ jämfört med socker när man bakar/vill söta något. 
Måttomvandling:
Socker   Stevia Plus
1 tsk       1/8 tsk
2 tsk       1/4 tsk
1 msk      3/4 tsk
1 dl         1/2 - 3/4 msk
2 dl         1,25-1 2/3 msk

Då steviaströ inte höjer blodsockernivån kan detta användas av diabetiker.

Jag har inte testat att baka med produkten utan endast luktat och smakat på det samt blandat ner det i en kopp te. En stark lukt och en smak som jag inte riktigt kan sätta fingret på,  men i koppen med te så kände jag inte av den beska smaken utan kände endast att te:t blev sötare.

Kritisk, som jag är, kunde jag inte låta bli att söka på just det här med sötningsmedel - då jag läst skrämmande saker om just aspartam. Positivt, enligt mig, är att
inga kemikalier, lösningsmedel, alkohol eller andra extra processer används i produktionen av SweetLeafs produkter.

SweetLeaf's Miljöansvar är också något som jag attraheras av och till och med SweetLeaf® asken är gjord av 100% returkartong och texten är skriven med vegetabilisk, ekovänlig färg.

1 kommentar: