måndag 16 december 2013

Dr Organic Schampo Kokosolja Virgin

Sist ut, i paketet jag fick från Bodystore, är ett schampo!


Jag som tvättar håret varje dag (jag vet att man inte ska göra det, men det är lättare sagt än gjort att bryta den vanan,..) är på jakt efter det perfekta schampot. Det stora problemet är att jag inte riktigt vet vilka krav jag har på ett perfekt schampo *ler*

Jag har fått möjlighet att testa 
Dr Organic Schampo Kokosolja Virgin. Schampot och alla produkter från Dr Organics är fria från parabener, SLS, artificiella färger och parfymer, kemiska konserveringsmedel, genmanipulerade ingredienser och petrokemikalier
Givetvis är allt ovan relevant men det uppskattar väldigt mycket är att det är SLS-fritt.

För den som inte hört talas om SLS följer nedan en liten kort förklaring;
SLS står för Sodium Lauryl Sulfate -  ett tvålämne som är basen i väldigt många schampon och flytande tvålprodukter.  Det är detta ämne som gör att schampot löddrar och det är kraftigt avfettande. Det kan ju låta positivt för en som har fett hår men det är tvärtom; kroppen producerar då nämligen mer fett och du får motsatt effekt!

Det finns flera typer av SLS och det går att tillverka och benämna på olika sätt. Andra namn för SLS är NLS (Natrium Lauryl Sulfate) och SDS (Sodium Dodecyl Sulfate). Skillnaden är vilka ämnen som används när tvålämnet skapas.
Grunden i tvålämnet är fett eller olja. Det SLS som är dåligt baseras på mineraloljor och genomgår en kraftig reningsprocess med alkoholer och blekmedel. Eftersom basen i mineraloljor är petrokemisk innebär det samtidigt att den inte blir miljövänlig.

Till exempel Urtekrams bas består av kokosolja eller palmolja som blir SCS och är ett mycket bättre alternativ! Det är miljövänligt eftersom naturen kan bryta ner en växtbaserad olja, det behöver inte renas och blekas och många upplever den som mildare mot huden.

Vill man undvika SLS helt så är Dr Organic Schampo Kokosolja Virgin ett tips!

Eftersom SLS-fria schampon inte löddrar så mycket kan det lätt bli som så att man använder mer än vad som egentligen behövs. Jag gör som så att jag först tar en liten klick i handen (maximalt en matsked) och masserar in i hårbotten - sköljer sedan ut och tar lite till (maximalt en halv matsked) - masserar in i hela håret och sköljer sedan. 

Detta schampo kombinerar kokosens, för håret, närande ämnen med extrakt från papaya och apelsin som stimulerar hårets keratinfibrer och stärker håret. En mycket behaglig och mild doft av kokos sprider sig i badrummet och håret luktar friskt och gott hela dagen. 

Jag är mycket nöjd med schampot och är sugen på att testa fler produkter från Dr Organics =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar