måndag 16 december 2013

Rostbröd - vitt bröd - recept

Jag lovade ju att lägga upp recept på de bröd jag bakade i fredags - här kommer det!

Rostbröd - vanligt vitt bröd - 2 st



Ingredienser:
* 25 g jäst
* 25 g margarin eller 2 msk olja
* 6 dl vatten
* 1 tsk salt
* 2 tsk socker
* ca 1 1/2 liter mjöl

Pensling: Vatten


Ugnstemperatur: 200 grader (jag kör med varmluft 175 grader)

Gör så här:
Smula ner jästen i en degbunke. Smält margarin i en kastrull och häll på vattnet (använder man olja blandar man det direkt i vattnet). Värm till 37 grader. Lös upp jästen i vattnet.
Tillsätt salt, socker och det mesta av mjölet (spara ca 1/2 dl till utbakningen).
Arbeta degen i 3-5 min. Strö över lite vetemjöl och låt jäsa under bakduk i 30-45 min (degen ska bli dubbelt så stor). 

Arbeta degen i maskin eller för hand så att den samlas ihop. Stjälp upp på lätt mjölad arbetsbänk och knåda i resten av mjölet till degen är blank och smidig. Den bör inte fastna på varken händer eller arbetsbänk.
Dela degen mitt itu. Forma släta längder (jag brukar kavla ut degen och sedan rulla ihop den - tycker att den får bättre höjd då) och lägg dem i smorda formar. Täck formarna med bakduk och låt jäsa 30-40 min.

Gräddning: Ställ formarna på gallret i botten av ugnen i 15 minuter, flytta upp gallret en fals och grädda 15 min till. Pensla bröden med vatten strax innan de tas ut för en frasigare yta. 


Låt kallna på galler under bakduk. Jag brukar sedan skära upp brödet och frysa in - då kan man ta fram det antalet brödskivor som ämnar ätas upp och det håller sig längre =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar