torsdag 19 december 2013

Sensitive Cleansing Clay - 100 % ekologisk!

Jag har fått möjlighet att testa Sensitive Cleansing Clay från W Lifestyle Organics.
   
 

När jag häromdagen stod i duschen, smörjt in kroppen med denna djuprengörande mask , så kom Tristan in i badrummet och utbrast: "Mamma, du är ju smutsig!!" *ler*

I burken finns ett pulver, man blandar alltså själv med vatten - toppen tycker jag eftersom man behövt konserveringsmedel om det redan varit en uppblandad "lera".

Pulvret ligger i en glasburk - som den plastbantande mamma jag är, tycker jag även att det är toppen!

Just detta pulver är bra för fet, oren och känslig hud. Men det finns även ett antal andra produktserier att välja bland.

Sensitive Cleansing Clay är en skonsam och välgörande formula med Rhassoul lera och spirulina, som antingen kan användas som djuprengörande mask för ansikte, hårbotten och kropp eller som daglig rengöringstvätt för att avlägsna smuts, mjukgöra och minska orenheter. Själv använder jag den som djuprengörande mask en gång i veckan.

När man hällt lite pulver i handen (0,5 tsk till enbart ansikte och 1-2 msk till kroppen) och fyllt på med dubbelt så mycket vatten bildas en lera som man masserar in i huden. Använder man det enbart som rengöring sköljer man sedan av och använder man det som mask låter man det sitta kvar runt 10 minuter - man får prova sig till vad som känns bäst för ens egen hudtyp. 

Själv märker jag att döda hudceller avlägsnas och positivt är att blodcirkulationen förbättras i och med att jag masserar in pastan i huden.
 
För den som inte känner till Rhassoul lera och spirulina finns nedan lite information: 
Rhassoul, även kallad Marockansk tvållera, är en exklusiv lera som i kliniska studier har visat minska torrhet och avflagning, förbättra hudens klarhet och elasticitet, och har en unik utdragande effekt som avlägsnar toxiner och orenheter från porerna. Spirulina är en riklig källa till många näringsämnen, bland annat aminosyror, antioxidanter och klorofyll, som tillför näring, skyddar och renar.

Som om det inte vore nog med en riktigt bra produkt - W Lifestyle Organics är det enda hudvårdsmärket i Sverige och ett av få märken i världen som erbjuder 100 % ekologiska hudvårdsprodukter. Alla produkter är fria från skadliga kemikalier och kraftigt bearbetade ingredienser. De är även fria från gluten, soja och mjölk. Helt fria från animaliska ingredienser och inte testade på djur - endast på villiga människor. Underbart - eller hur?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar