torsdag 19 december 2013

VANSINNING PÅ CDON.COM

UPPDATERING:
Ärendet är nu löst. Det hjälpte att skicka mail till rätt person!
___


Jag är så arg att jag kokar!!

I måndags la jag en beställning på cdon.com på ett kameraobjektiv. Pengarna drogs direkt men jag fick ingen orderbekräftelse. När den inte kommit efter en halvtimme blev jag lite stressad och kontaktade CDON:s kundtjänst (via chat). De kunde se i systemet att det hade skett ett systemfel vilket gjorde att pengarna dragits men ordern inte blivit lagd. 

Jahapp, kul,.. 2-5 dagar skulle det ta innan pengarna kom tillbaka till kortet. 

I tisdags chattade Rickard med dem (man kan ju såklart inte ringa,...) men jag vet inte nöjd med att han återigen fått svaret 2-5 dagar utan kontaktade dem igen. 
Konversationen går att läsa nedan:


Jag: Hejsan,
min man har talat med er tidigare men jag är inte nöjd mer ert svar och kontaktar er därför igen. Igår kväll la jag med mailadress XXX en beställning på Canon EF 24-70/4,0 L IS USM
Eftersom jag hade en kod på 100 kr var totalpriset 9899 kr
Pengarna drogs från mitt konto men ingen order genomfördes!!
Daniel: Då detta är en teknikvara sätter jag dig i rätt kö-. Ett ögonblick...
Jag: är jag i rätt kö?
Pelle: Hej! Ursäkta att det dröjde lite
Pelle: Jag ska kolla upp din order och återkommer inom kort
Jag: Det är inte ok att jag ska behöva vänta 2-5 vardagar innan jag får pengarna återbetalade till mitt konto. Eftersom objektivet kostar en del och jag inte har 9899 kr extra på mitt konto har jag ingen möjlighet att redan direkt göra en ny beställning. Sista dag att beställa för att få leverans innan julafton är 19/12 och eftersom detta objektiv är tänkt som julklapp så kommer jag nästintill garanterat inte att kunna beställa i tid.
Dessutom har ni en kampanj på objektivet nu, 23% rabatt, vilket jag såklart är mycket intresserad av och jag accepterar inte att behöva köpa det för ordinarie pris sedan för att ni/dibs gjort fel.
Ledsen om jag verkar upprörd och oresonlig men då det inte rör sig om en produkt för en hundralapp så är detta väldigt viktigt för mig.
Pelle: Jag förstår dig, självklart är det tråkigt med extra stress inför julafton än den vanliga. Det jag kan säga är att vi inte har dragit några kort ifrån erat konto utan enbart reserverat beloppet, alltså sker ingen återbetalning utan reservationen hävs enbart
Jag: Ok, men tyvärr tar det ju tydligen ändå ett par dagar innan reservationen hävs?
Går det inte att lösa på något sätt, att ni istället för att häva reservationen drar pengarna och gör en manuell order så att objektivet kan skickas ut?
Pelle: Jag håller på att undersöka vilka alternativ vi har, återkommer alldeles strax
Jag: tusen tack
Pelle: Jag får skapa ett ärende av din fråga så får våran ekonomiavdelning häva reservationen på erat kort. Detta kommer antagligen ske under morgondagen tyvärr vilket jag förstår inte är optimalt för er. Det enda jag kan rekommendera är att beställa produkten mot faktura
Jag: Det var min tanke också, att beställa mot faktura. Men det är inte optimalt eftersom jag betalade med kreditkortet som jag fört in pengar till och det kortet kan jag ju inte använda för att betala fakturan med sedan. Är det möjligt att få någon bekräftelse från er ekonomiavdelning när de hävt den eller behöver jag kontakta er och dra hela storyn igen om jag behöver kontakta er imorgon igen?
Pelle: Jag kommer skapa ett ärende av din förfråga som går över till våran ekonomiavdelning där jag skriver ned all information så att du slipper höra av dig igen. Du kommer att få ett mail med ärendenr som (om du väljer att höra av dig i chatten imorgon) en av mina kollegor kan söka på för att se hur långt vi har kommit med erat ärende. Jag kan även inkludera att ni önskar att få en konfirmation på att reserveringen har släppts
Jag: Tusen tack för hjälpen. önskar dig en trevlig kväll =)
Pelle: Tack själv, ha en trevlig kväll :)

Tror ni vi fick någon respons från ekonomiavdelningen igår? NEJ!! Eftersom ett ärende var skapat kunde jag direkt gå in där och skriva en rad, vilket blev;
"Har ni släppt spärren på mina pengar ännu? Imorgon är sista dagen att beställa för att få leverans innan julafton så jag förväntar mig pengarna på mitt konto senast imorgon!

Vänligen ge någon form av respons - det är trots allt ni som reserverat 9899 kronor från mitt kort utan att skicka min vara!
"

Idag har såklart fortfarande inte pengarna kommit tillbaka till mitt kort och jag är vansinnig! Inte för att det är sista dagen att beställa innan jul utan för att jag vill ha mina pengar som CDON olovligen reserverat. 

Startade en ny chatt med dem idag;

Jag: ärendenummer nr XXX
vad händer? Idag är sista dagen att beställa för leverans innan jul och jag har fortfarande inte de 9899kr som ni i tisdags reserverade från mitt kort utan att köpet gick igenom!
Zsolt: Hej! Har ni någor ordernummer?
Zsolt: något*
Jag: Nej, för ordern skapades aldrig, ni bara drog pengar, XXX
jag har chattat med er (inte med dig dock) 3 ggr nu, och ni skapade ett ärende med ärendenumret jag skrev ovan, men ingen har uppdaterat ärendet. har ni ens släppt pengarna ännu?
Zsolt: Jag tro mig vad som är fel. Jag återkommer.
Jag: Vänligen ge mig en mailadress eller telefonnummer till någon på er ekonomiavdelning. Detta är inte på något sätt acceptabelt. Ledsen om jag verkar upprörd och oresonlig men det är inte en vara för någon hundra lapp det handlar om!
Zsolt: Det är förståeligt. Ingen fara. Jag öppnade upp ert ärende igen och ni kommer att få era pengar återbetalda. Det skedde ett tyvärr systemfel när ni la er order och därmed har ni aldrig heller fått någon orderbekräftelse.
Jag: Jag vet redan det, men problemet är ju att kameraobjektivet är en julklapp
och pengarna inte kommit in till mig ännu så jag kan inte köpa objektivet!
Jag: och idag är det som sagt sista dag för leverans innan jul. och nej, faktura är inte ett alternativ då jag inte kan betala fakturan med pengar som finns på mitt kort.
Zsolt: Ja, precis. Det är därför jag försöker påskynda processen med ert ärende. 
Jag: tack
Jag: men vad är statusen? För det var i måndags kväll om jag inte minns fel som vi chattade med er första gången och ni på cdon sa då att pengarna automatiskt skickas tillbaka till oss och dagen efter chattade jag med er igen och ni öppnade då ärendet och jag sa att jag ville få information om när ni släpper spärren men jag har inte fått någon respons ännu
Zsolt: Jag förstår er sits och frustrationen.När de släpper spärren kan jag tyvärr inte svara på. Jag hoppas att det sker redan idag då ni skulle ha fått senast igår.
Zsolt: skulle ha fått svar*
Jag: Men när ni släppt spärren tar det väl 2-5 dagar innan jag får pengarna tillbaka till kortet?
Zsolt: Ja, det tar 2-5 bankdagar. Tyvärr.
Jag: Förjävligt rent ut sagt att spärren inte släpptes redan direkt när jag hörde av mig till er första gången! VÄnligen förklara för mig varför ni inte släppt spärren ännu.
Zsolt: Eftersom vår ekonomiavdelning har än inte hört av sig till oss. Jag har därför meddelat dem så att de kan påskynda ert ärende.
Jag kan tyvärr inte ge mer konkret information än så.
Jag: Jag förstår och självklart är det inte dig personligen jag är arg på. Kan man på något sätt få kontakt med ekonomiavdelningen eller er chef kanske?
Zsolt: Det förstår jag. Det enda sättet att få tag på vår ekonomi avdelning er genom vår ärendesystem. Vi har heller inge telefonnummer som kunder kan ringa oss på, vare sig till kundservice eller ansvariga.
Jag: tyvärr så fungerar ju ert ärendesystem mycket dåligt!
Zsolt: Det finns tyvärr inget mer jag kan göra (som är inom ramen för mina befogenheter) eller föreslå någonting annat än att invänta svar från dem.
Jag: tack för hjälpen. Jag kommer dock att lyfta detta, för det är som sagt inte acceptabelt att ni drar 9899 kronor från mitt konto UTAN att jag får något för det, ingen vara, ingen hjälp, INGET!
Önskar dig en trevlig dag.

Jag är, som sagt, galet vansinnig! När det är CDON som gjort fel och dragit pengar från mitt kort så kan man ju tycka att de ska vara måna om att ställa allt tillrätta igen! Men tydligen inte. BAD WILL är vad det är!
FYFAN för CDON!

3 kommentarer:

  1. Men om dom redan reserverat pengarna på ditt konto varför kan dom bara inte hjälpa dig att lägga en ny order? :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man kan ju tycka det,... men tyvärr =(

      Radera
  2. Detta har hänt mig också! dock inte någon jätte summa, men har väntat i snart 2 dygn nu och inte fått något svar från cdon...

    SvaraRadera