fredag 14 februari 2014

Förtydligande

Känner jag att jag måste förtydliga mig lite gällande gårdagens inlägg, som du finner här.

Just Urtekram är otroligt tydliga med att skriva ut hur mycket som är from natural origin och from Organic farming. Det ska Urtekram ha en stor eloge för! Det finns tyvärr väldigt många andra märken som inte är så tydliga, där det står ekologiskt men sedan är nästintill omöjligt att få reda på hur mycket som är ekologiskt i produkten. 

Min mening var inte att smutskasta varken Urtekram eller ecocert - vilket det oturligt nog lät som, just på grund av att Urtekram är så tydliga med att skriva ut hur många procent som är naturligt och ekologiskt. De jag vill åt är snarare de som skriver ecologic, 100% natural, 100 % natural origin, pure utan att sedan tydligare förklara vad som är ekologiskt eller hur mycket. Och har produkten då ingen certifiering alls är det svårare som konsument att ens ha ett visst gränsvärde att gå efter. 

Ta min mascara som ett exempel. Den är ecocertifierad och det står 100% natural origin på den. Jag köpte den för att det stod att den var ekologiskt och jag är väldigt nöjd med den! Det som gör mig lite frustrerad är att det på förpackningen inte står hur många procent av innehållet som är ekologiskt och det fanns ingen innehållsförteckning heller. Gick in på hemsidan där jag köpte den men inte heller där står det. Var inne på ytterligare ett antal hemsidor men hittade ingen information där heller. Tillslut, inne på tillverkarens egen hemsida hittade jag information - TACK - men jag hade varit bra mycket mer nöjd om det stått på förpackningen så att det varit klart och tydligt för alla. 
Eftersom den var ecocert visste jag redan vilka gränsvärden jag kunde förlita mig på men då det är ett relativt lågt krav på ekologiskt innehåll i produkterna som är certifierade av ecocert så gjorde det mig bara väldigt glad när jag äntligen hittade procenttalet och fann att det var högre än gränsvärdet.

Känner även att jag drog lite förhastade slutsatser kring ecocert då jag igår kollade igenom badrumsskåpen igen och fann att den fasta tvål från Urtekram utan parfym faktiskt innehåller 81% ekologiska ingredienser. Så glad jag blev igår kväll när jag insåg det! =)
Det som gör mig förvirrad och frustrerad är att denna information inte finns att få tag på på alla hemsidor, och än värre är att det står olika på olika sidor. 

Förstår ni min förvirring? Titta in på hemsidorna så ser ni:
Urtekrams hemsida - 81%
Apotea (innehållsförteckning) - 78 %

Bodystore - 15%
Lyko - står inget alls
Jordklok - står inget alls

Att det inte står något alls är ju en sak, men hur kan det komma sig att det står olika procenttal på olika hemsidor? Jag har redan mailat och informerat hemsidorna om att det står olika så att det kan rättas till, men slutsatsen är ändock att det är lätt att bli förvirrad och vilseledd som konsument.

En sista tanke är att det inte behöver vara just 100 % ekologiskt man vill uppnå, vi är till exempel nöjda med barnens tandkräm som är 22% ekologisk. 
Min önskan är enbart att öka vår allas medvetenhet =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar