torsdag 27 mars 2014

Tamagotchi

Någon mer än jag som hade en Tamagotchi när ni var mindre? Jag minns min med glädje och kunde inte låta bli att le stort när det häromdagen landade en Tamagotchi i brevlådan. 


Tindra blev alldeles till sig när hon såg vad som fanns i paketet!  Både hon och jag är glada över att ha fått möjlighet att lära känna dagens Tamagotchi och jag anser det lärorikt för henne att få ta ansvar för små uppgifter om hon vill hålla sin nya vän vid liv. 

Tamagotchi-djuren har förändrats en del sedan "min tid" och har nu nya funktioner som är anpassade efter dagens barn (5-10 år), där många är vana vid att hantera olika typer av digitala plattformar. 

Det går numer att skicka meddelanden och tillbehör till andra kompisars elektroniska vänner med den så kallade Bump-funktionen. Men mycket är sig likt jämfört med min generations Tamagotchi: den får fortfarande plats i fickan (vilket för mig innebar att jag hade med mig den överallt när jag var mindre) och den behöver mat, kärlek och omsorg - precis som alla husdjur.

Då vi i dagsläget inte känner att vi vill skaffa något mer djur så hoppas jag ändock att denna Tamagotchi kan fungera på liknande sett som ett djur när det gäller att utveckla barnens empati =)

Ps. Tamagotchin kan till exempel köpas här, här och här.

1 kommentar:

  1. haha du ångrar dig när du får gå upp och mata på natten! =P

    SvaraRadera