lördag 12 april 2014

Älskade hönökaka

Hönökakor är fortfarande vårt favoritbröd! Så otroligt gott med smak av kardemumma. Inte det enklaste och snabbaste brödet att göra men den goda smaken gör att det definitivt är värt att göra dem. 

Jag gör dessutom två omgångar när jag gör så att de räcker lite längre =)


För er som missat när jag tidigare skrivit recept så kommer det nedan igen:

50 g jäst
100 gram smör
1 liter mjölk
1/2dl ljus sirap
1 msk salt
1 msk malda brödkryddor (jag använder bara kardemumma)
3 liter vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Smält smör, tillsätt mjölk och värm till 37grader. 
Lös upp jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av spadet, sirap, salt och brödkryddor. Blanda i det mesta av mjölet. Arbeta degen blank och smidig. Låt jäsa under bakduk 30 minuter. 

Ta upp degen på arbetsbänken och knåda den väl med resten av mjölet. Dela i 10 jämnstora bitar. Låt bitarna jäsa under bakduk i 25 min. 

Kavla ut till jämnstora kakor, cirka 30cm i diameter - numer använder jag en tallrik som jag lägger över den utkavlade kakan och skär runt tallriken så att hönökakan blir rund och fin. Lägg på smorda plåtar eller på bakplåtspapper. Nagga med gaffel eller brödnagg. 

Grädda mitt i ugnen i 275 grader i cirka 5 min. Själv har jag två plåtar i ugnen, använder varmluft och byter plats på plåtarna efter 2,5 minuter. 
Låt svalna under bakduk på galler. 

Fryser in alla efter att ha delat dem på hälften och tar fram cirka 10 min innan de ska ätas.

Verkligen ett bröd ni måste testa att baka - otroligt mycket godare än köpebröd!

2 kommentarer:

  1. Tack för receptet. Det ska jag prova :)
    /Anna

    SvaraRadera