torsdag 3 april 2014

Broccolibollar med rostade grönsaker

Måste dela med mig utav ett recept på en riktigt god maträtt - nämligen broccolibollar med rostade grönsaker.



4 portioner

Broccolibollar:
1 broccoli (ca 500 gram)
2 dl riven nost
4 dl mandelmjöl (jag mixade hela mandlar i mixern)
3 ägg
1 tsk salt
olja/smör till stekning

Mixa mandeln i en matberedare/mixer tills det inte finns några stora bitar kvar (används mandelmjöl blandas det istället direkt med den mixade broccolin och resterande ingredienser). Mixa broccolin några sekunder. Blanda med ost, ägg och salt. Forma bollar/mindre biffar och stek dem runt om i olja/smör i en stekpanna ca 5 min.

Rostade rotfrukter:
1 kg rotfrukter t ex potatis, palsternacka, morot
2 msk olivolja
1 tsk salt

Skala och skär rotfrukterna i stavar och sprid ut dem på en plåt. Ringla över olja och strö över flingsalt. Rosta mitt i ugnen ca 25 min.

Servera med sallad, yoghurtsås eller något annat smarrigt =)

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar