lördag 5 april 2014

Hemmagjord sylt

Tiden går fort men det var ändå inte så värst längesedan som vi slutade med att köpa sylt och marmelad.

Hoppas i år kunna plocka riktigt mycket bär så att jag sedan slipper köpa frusna bär på ett tag men så länge duger frusna köpta bär gott =) 

 
Hallon samt hallon/blåbärs-sylt blev det:
Det finns såklart många fördelar med att göra sylt/marmelad själv och ett par av dem är att du själv vet vad som finns i din sylt, att du slipper konserveringsmedel och onödigt mycket socker!

* Ofta (men inte alltid!) är det citronsyra i sylten och som jag för ett par månader sedan förstod så framställs citronsyran, som tillsätts maten, ur en majsmassa som möglats med svart husmögel (Aspergillus Niger). Även om många påpekar att det inte ska vara några kända risker för människan så är det otroligt många som skrivit om hur de blivit av med eksem, allergier och ibs (orolig tarm) efter att ha slutat äta produkter innehållandes citronsyra. 

* En vanlig innehållsförteckning kan se ut på följande vis:
Innehåll:
Hallon, socker, förtjockningsmedel (pektin), syra (citronsyra,trikalciumcitrat).

Sedan står det ju alltid fruktmängd respektive sockermängd, vilket kan se ut som följer: 
Socker, hallon förtjockningsmedel (pektin), syra (citronsyra)
100 gram sylt innehåller 40gram hallon
(Notera att sockret står först i detta fall, vilket innebär att sylten innehåller mer socker än frukt/bär!)

Gör du sylten själv kan du själv styra över hur mycket socker du önskar tillsätta. Jag rekommenderar att man testar sig fram! Första gången jag gjorde sylt följde jag receptet slaviskt men testade andra gången att halvera mängden socker. Visst smakade sylten mer syrligt men om möjligt ännu mer äkta. Hallonsmaken doldes inte längre bakom allt socker och den blev otroligt fräsch och god.

* Att vi konsumenter behöver läsa innehållsförteckningen och även veta en hel del om vad alla förkortningar och benämningar står för är ju ett känt faktum. Vad som ofta irriterat mig när jag läst innehållsförteckningar för olika sylter är att det på framsidan exempelvis står "Vildhallon, blåbär och lingon", men när jag sedan läser innehållsförteckningen så står det äpple som första ingrediens. Och som alla förhoppningsvis känner till så är det mest av den produkt som står först i ingrediensförteckningen. Med andra ord innebär det att jag då skulle köpa en äppelsylt med smak av vildhallon, blåbär och lingon, snarare än en vildhallon-, blåbär- och lingonsylt.

Slutsatsen jag drog efter att många gånger ägnat stor tid i affären åt att läsa innehållsförteckningar på syltburkarna var att allt skulle bli så mycket enklare och jag gjorde det själv! Ett stort plus är att det går väldigt snabbt och bli väldigt gott =)

Numer tittar jag inte längre i recept när jag kokar sylt men det brukar bli något i stil med:
450 gram bär
200 gram socker

Koka upp bären långsamt på svag värme under lock och fortsätt koka på svag värme i 5 min.
Tillsätt socker, rör om och koka upp. Låt sylten koka på svag värme utan lock i 10 min. Tag bort eventuellt skum med en sked. Häll upp sylten på varma, väl rengjorda burkar och sätt genast på locket. Förvara svalt.

När jag gör marmelad låter jag det koka cirka 5 minuter längre, så blir konsistensen mer fast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar