torsdag 29 maj 2014

Kocken fick mig att gråta

Jag och 20 kollegor var ute för att äta lunch igår - en avtackningslunch då tre av dem slutade igår. 

Vi åkte till ett ställe där vi ätit lunch innan, där jag senast fick en otroligt god lasagne. Den där lasagnen var så god att jag lite smått hoppades på att få samma goda lasagne under gårdagens besök. 

Redan när vi kom dit möttes vi av personal som inte var på sitt bästa humör och vi kände oss inte riktigt välkomna. Placerades utomhus (i blåsten) trots att man när en kollega ringt inte kunde boka bord utomhus utan sade att hon bokat bord inomhus åt oss. När vi frågade om det fanns möjlighet att sitta inne istället, pga blåsten, så snästes vi av med "det vet jag inte, då måste vi ju möblera om!". 

Det blev inte så mycket bättre när servitrisen tog emot beställningarna och jag bad om vegetariskt. Hon skulle se vad kocken kunde slänga ihop och gjorde väldigt klart att de inte har vegetariskt på menyn. Jag påpekade att jag fått en sådan otroligt god lasagne förra gången men hon skulle se vad kocken kunde slänga ihop - med betoning på slänga ihop,.

Maten kom in (eller ut, då vi satt ute i blåsten med filtar om oss,.). Tallrikar med ris och fisk prydde bordet och jag fick ett långt fat med spagetti. Spagetti för runt 4 personer låg på min tallrik. Spagetti med lite ärtor, ihoprört med någon tomatsås och så lite parmesan ovanpå. 

Undrade i stillhet vart det jag skulle äta till spagettin fanns,. Som fiskätare skulle man aldrig acceptera att man fick in en tallrik med ris, sås och ärtor - utan fisk. Som köttätare skulle man aldrig acceptera en tallrik med potatis, brunsås och ärtor - utan kött. Ja ni förstår nog vad jag menar, jag saknade något att äta till pastan. Något protein, något mättande.

Åt i alla fall så mycket spagetti jag orkade men då det låg upplagt såpass mycket pasta kunde jag inte äta upp allt - vilket även delvis berodde på att jag tröttnade på att bara äta pasta.

När servitrisen kom för att ta bort tallrikarna frågade hon, med sitt otroligt otrevliga sätt, om jag inte tyckte om maten. Jag sa att jag tyckte att det var synd att det inte fanns något till pastan och även att jag fått så otroligt god mat förra gången att jag verkligen inte trodde att det skulle vara ett problem med vegetarisk mat denna gång. Hon sa inget utan gick bara iväg med de andras tallrikar. 


Efter ett par minuter kom kocken ut! En högljudd kock som å ena sidan visade att han förstod att jag inte var nöjd och även visade att han visste att han misslyckats med den vegetariska maten och han sa att jag inte skulle behöva betala för det som serverats, men å andra sidan var tvungen att klargöra - högljutt - inför alla andra som satt och åt där,.. - att de minsann inte var en vegetarisk restaurang! 

Han pratade högljutt på ett bra tag till och själv tyckte jag bara att det var så otroligt pinsamt! Om jag någon gång känt att jag som vegetarian inte passar in så var det då! Han fick mig verkligen att känna som att det var mig det var fel på - att det är en självklarhet att inte ha något vegetarisk på menyn eftersom vegetarian inte är något man ska vara. Som att vegetarianer inte var välkomna till hans restaurang. 

Jag skämdes så otroligt mycket och tillslut kom tårarna. Han kunde inte låta bli att säga att om jag nästa gång ringer innan så skulle han minsann ordna något bra men han hade inte tid att låta alla andra gäster vänta för att en vegetarian skulle kunna få något som inte alla andra äter. Det enda jag tänkte var: Det blir ingen nästa gång,..

2 kommentarer:

  1. Fy vad tråkigt Desirée :( hemskt och helt oacceptabelt!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men jisses, vad dåligt!

    SvaraRadera