måndag 5 maj 2014

Pumpasoppa med kikärtssallad

Har funderat på om vi ska testa någon matkasse men då jag egentligen bara är ute efter inspiration och hellre vill se och känna på produkterna själv samt själv bestämma vilket märke jag vill köpa så satt jag i lördags och spanade efter lite recept. 

Hittade en hel del! I lördags blev det ju raw-lasagne och igår en riktigt god och söt pumpasoppa med kikärtssallad. Har fler recept som ska testas under veckan =)

Receptet på pumpasoppan delar jag såklart med mig utav:

Ingredienser soppa:

1 Butternutpumpa
2 potatisar
2-3 msk olivolja
1 hackad gullök

2 vitlöksklyftor 
1 finhackad Chili


10 dl grönsaksbuljong (1 tärning eller 1 msk buljong upplöst i 10 dl vatten)
Salt
ev. citronsaft

Ingredienser kikärtssallad:
2-3 msk Sesamfrön
½ ask, tärnade, tomater
1-2 dl kikärtor (1 burk om man köper på konserv)

½ kruka grovt hackade Persilja
1 msk vitvinsvinäger
Olivolja
Peppar
Salt


Gör så här:


Skala, tärna och sautera pumpan och potatis i olivolja i en stor gryta ca 5-10 minuter, utan att de tar färg. Lägg i lök, vitlök och chili och sautera med några minuter. Tillsätt buljongvattnet. Lägg på lock och sjud soppan 30-40 minuter eller till grönsakerna är helt mjuka. Mixa allt i en mixer eller med stavmixer(alt stöt med potatisstomp, beroende på vilket tuggmotstånd du önskar. Själv mixade jag soppan helt slät.). Smaka av med salt och ev lite citronsaft.

Blanda kikärtor, hackad persilja och tomater. Blanda vinäger, olja, salt, sesamfrön och peppar och häll sedan över kikärtssalladen.

Servera den varma soppan med kikärtssalladen i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar