lördag 3 maj 2014

Rawfood - Lasagne

Jag har länge funderat på att testa rawfood men tyckt att det känts lite jobbigt. Har läst massor av recept men det har varit dadlar i många av dem, vilket inte tilltalar mig så mycket, och därför har jag inte riktigt fått tummen ur. 

Idag gjorde jag för första gången en raw food-middag, vilken bestod av raw lasagne, och jag är positivt överraskad! Trodde verkligen inte att jag skulle bli mätt och la därför upp en rejäl bit lasagne på tallriken,..men jag misstog mig och har inte varit så mätt på flera månader!!

Ingredienser:
 Lasagneplattor:
1 st  zucchini


Avokado- och pumpapesto:
1 st  avokado
1,5 dl  pumpafrön
2-4 st  vitlöksklyftor, skalade
1 st  pressad citron
0,5 dl  olivolja
1 kruka persilja
1 tsk  salt
3 krm  svartpeppar

Tomatröra:
1 st  paprika
1 st  stor tomat (jag tog 10 små tomater, men det blev för många - för vattnigt. Kan tänka mig att 5 st små hade räckt.)
10 st  soltorkade tomater
5 cm  ingefära, skalad
1 tsk  salt
3 krm  peppar

Garnering:
oliver
ruccola
pinjenötter
(norikrinkar - dessa hittade jag dock ej i affären men har förstått att det är är rostade alger)

Tillagning
1. Skölj och hyvla tunna långa skivor av zucchinin och lägg ut dem på hushållspapper. Strö lite salt över och låt dem vattna ur en stund.

2. Mixa samman alla ingredienser till avokadoröran med hjälp av en matberedare.

3. Mixa samman alla ingredienser till tomatröran med hjälp av en matberedare.

4. Varva zucchiniplattor, avokadoröra, zucchiniplattor och tomatröra i 3 lager vardera. Avsluta med ett lager zucchiniplattor med lite tomatsås och toppa med oliver, ruccola, pinjenötter (och norikrinklar).



Tomatröran blev tyvärr lite för vattnig - garanterat på grund av att jag tog för många tomater, men det blev riktigt gott! Alla negativa tankar om rawfood är nu som bortblåsta och jag är sugen på att testa fler rawfood-recept =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar