söndag 4 maj 2014

Rosenbröd

Hade en halv jäst över och visste inte riktigt vad jag skulle använda den till. Tittade igenom bakboken och hittade ett recept jag blev sugen på att testa!

Har ofta med soppor till jobbet men saknar ett bröd att ha till. Därför testade jag att baka dessa bröd och blev riktigt nöjd =)

Receptet delar jag såklart med mig utav:
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
2 tsk socker
ca 1,3 liter vetemjöl

Garnering:
1 uppvispat ägg
vallmofrön och sesamfrön

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke. Smält smör, häll över mjölk och värm till 37 grader. Häll över det över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt saltet, sockret och det mesta av mjölet.
Arbeta degen tills den är blank, smidig och släpper degbunkens kanter. Strö över ett tunt laget mjöl och låt jäsa 30-45 minuter.
Arbeta i resten av mjölet och skär sedan degen i cirka 32st bitar. Forma bitarna till små kuvertbröd. Man kan göra på massor av sätt men denna gång hjälpte barnen mig och de gjorde ovala samt runda bullar och klippte sedan dekorativa snitt runt om bröden. De rullade även ut bitarna till en lång jämntjock längd, vek den dubbel och snodde längderna om varandra. 
Lägg dem på smorda plåtar eller bakplåtspapper . Jäs under bakdum cirka 30 minuter.
Pensla bröden med uppvispat ägg och strö sedan på frön.

Grädda mitt i ugnen 8-10 minuter, 250 grader.
Jag använde varmluft, 200 grader, hade inne två plåtar samtidigt och bytte plats på dem efter halva tiden.

Låt kallna på galler under bakduk.

Godast färska men kan förvaras i frysen 6 månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar